Przejdź do treści

Szósta część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”: autobusy elektryczne

Elektromobilność.

Cichy, ekologiczny, tani w eksploatacji – to główne zalety autobusów elektrycznych. Ten typ pojazdów staje się coraz istotniejszym elementem komunikacji zbiorowej. Dziś piszemy o tym jakie były początki transportu elektrycznego i dlaczego elektromobilność to przyszłość transportu publicznego.

Początki elektrycznego transportu publicznego

Historia elektrycznego transportu publicznego sięga II połowy XIX w., kiedy to  na terenach obecnego Berlina rozpoczęto testy pierwszego tramwaju elektrycznego. Były one na tyle satysfakcjonujące, że w ciągu 20 kolejnych lat elektryczne sieci tramwajowe zaczęły stanowić ważną część komunikacji zbiorowej większości państw na świecie. Równolegle do tych działań trwały pracy nad elektryfikacją metra oraz rozwojem sieci trolejbusowej. Popularyzacja elektrycznych autobusów rozpoczęła się jednak dopiero 100 lat później. Było to związane przede wszystkim z poszukiwaniami alternatywnych rozwiązań dla silników spalinowych emitujących zbyt dużo zanieczyszczeń do atmosfery. Na początku XXI w. coraz powszechniejsze zaczęły stawać się hybrydy, które w przeciwieństwie do trolejbusów korzystają głównie z akumulatorów będących w stanie doładować prąd w trakcie jazdy.

Technologie wykorzystywane w autobusach elektrycznych

Obecnie nowoczesne autobusy elektryczne napędzane są silnikami umieszczonymi w piastach kół. Źródłem energii elektrycznej w tego typu pojazdach może być zarówno bateria akumulatorów, jak i ogniwa paliwowe. Ponadto autobusy posiadają hamulce odzyskowe, dzięki którym silniki elektryczne w czasie hamowania działają jak prądnice. Powstały w ten sposób prąd doładowuje akumulatory, zwiększając tym samym zasięg pojazdu. Innymi metodami wykorzystywanymi do wydłużenia zasięgu jest doładowywanie baterii akumulatorów na postojach przy wykorzystaniu pantografu lub systemów indukcyjnych.

Zalety autobusu elektrycznego

W zestawieniu z autobusami napędzanymi tradycyjnymi jednostkami, pojazdy elektryczne nie emitują spalin, są bardzo ciche oraz mają lepsze przyśpieszenie. Kluczowym argumentem przemawiającym za elektrobusem jest jednak fakt, że choć cena zakupu tego typu pojazdu jest wyższa od pojazdu spalinowego to koszty eksploatacyjne są zdecydowanie niższe i przemawiają za postawieniem na jednostki elektryczne.

Autobusy elektryczne w polskich miastach

W Polsce samorządy decydując się na zakup autobusów elektrycznych kierują się głównie potrzebą poprawy jakości powietrza, chęcią obniżenia poziomu hałasu czy koniecznością systematycznego podnoszenia standardu usługi przewozu pasażerów. Nie bez znaczenia jest również aspekt wizerunkowy. Częściowa wymiana floty na elektryczną odzwierciedla dążenie do unowocześniania się, a tym samym przyciąga inwestorów i turystów. Już dziś z autobusów elektrycznych możemy skorzystać m.in. w Warszawie, Wrocławiu czy Krakowie.

Pierwsza część cyklu „Elektromobilność - technologia jutra”: PHEV, REEV i BEV – czyli rzecz o skrótach 

Druga część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”: Samochody napędzane paliwami alternatywnymi – przegląd dostępnych technologii

Trzecia część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”: AC/DC – czyli jak naładować samochód elektryczny

Czwarta część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”: Car-sharing, czyli po co kupować samochód skoro można go wynająć

Piąta część cyklu "Elektromobilność - technologia przyszłości": Elektromobilnośc to nie tylko samochód

Treści publikowane w portalu dostępne są na warunkach określonych w licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0, z wyjątkiem przypadków gdy zastrzeżono inaczej.
ul. Krucza 36/Wspólna 6, 00-522 Warszawa, email: me@me.gov.pl